Jag vill också önska god jul och gott nytt år till alla dem som mer eller mindre regelbundet klamrar sig kvar på detta långsamt borttynande forum. Själv har jag egentligen gett upp men gör ett och annat inhopp då jag känner behovet påkallat. Även min blogg har fått ligga i träda under hösten. Jag har haft så mycket annat att göra, så trädgårdstankarna har inte fått plats.
Nu är det avklarat och vi går in i ett nytt år. Just idag borde man väl fira det nya året, då vintersolståndet inträffar. Om drygt 5 timmar, när detta skrivs, börjar jorden att luta sig tillbaka mot solen här på norra halvklotet. Vi har ett gynnsamt väder för oss som tillhör det illustra sällskapet PMS (Pappor Mot Snö). Ja, den förklarande parentesen är väl numera nödvändig med så få kvar här från det gamla gänget. Några få dagar har vi haft i december med ett tunt snötäcke. Det är nu helt borta och kvar ligger bara några dystra gråsvartvita högar med uppskottad snö. Gräset lyser grönt och julvackert utanför fönstret där jag sitter och skriver detta och termometern visar tämligen behagliga 7,5 grader. Solen stack fram en liten stund tidigare, men har nu gömt sig bakom molnen igen. Inte fullständigt heltäckande moln så det är i alla fall rätt ljust. Väderprognoserna pekar på att detta fortsätter några dagar till och att vi kan hoppas på en grön och fin jul med hyfsad temperatur.
Efter helgerna är det dags att vända tankarna på nytt till trädgården. Den som läst noga i min blogg har noterat att jag har röjt ett helt nytt parti av tomten färdigt för plantering. Det rör sig om sådär 40-50 kvadratmeter där det skall planeras vad som skall planteras och sedan blir det en tur till Tyskland i april för inköp. Mycket rododendron blir det…
Hoppas att ni alla får ha hälsan och kan kämpa på med era trädgårdsdrömmar. Just när jag skrev de orden kom solen tillbaka som ett gott omen.