Dagens trägårdsdjur 6. Svärmare

17 oktober, 2014 kl. 08:18
3595 visningar

Det var det där med dagfjärilar och nattfjärilar! Dagfjärilar är en definierad grupp fjärilar, ”nattfjärilar” är resten. Ett hopkok av alla fjärilar som inte ingår i dagfjärilarna. Spinnare, svärmare, mätare, flyn, mott, mal… ja alla möjliga. Och många arter flyger dagtid dessutom. Ändå räknas de som nattfjärilar.
Idag blir det några arter svärmare. Jag har träffat folk som varit övertygade om att de haft kolibris i sin trädgård! Men kolibris är en fågelgrupp som bara finns på andra sidan Atlanten. I stället är det fjärilar man sett, större arter av svärmare helt enkelt.

Och om man tittar på den första bilden som visar en brunsprötad skymningssvärmare (Hyles gallii) på inflygning mot en blomma så kan man kanske se varför. Liksom kolibrin står den och ”svirrar” framför blomman, sticker in sin långa sugsnabel och suger nektar utan att landa. Och det där med skymning kan man ta med en nypa salt också. Den flyger lika gärna dagtid. Andra bilden visar den brunsprötade lite mer i sin helhet. Namnet har den fått av att larven har ett brunt spröt i bakänden. Tyvärr har jag ingen bild av den. Larverna gillar bland annat mjölkört, men ratar inte heller fuchsia.

Sedan har jag en lite halvfuskig bild av den ännu större ligustersvärmaren (Sphinx ligustri). Vingspannet kan bli uppåt 1 dm, så man kan förstå det där med kolibris! Bilden är inte tagen i min trädgård utan hos Gerd i Perstorp i samband med ett forumistrally vi gjorde i Skåne för många år sedan. Den var i ”fångenskap”, dvs vad jag minns så hade man tagit rätt på larver och låtit dem utvecklas i en voljär. Så det var serverat för att ta bilden! Larven är också spektakulär, och om någon har bilder på den eller den brunsprötades larver så lägg gärna ut dem i tråden!

Den sista bilden då? Nix, det är inte en humla som hamnat i fel tråd! Det är en humlelik dagsvärmare (Hemaris fuciformis)! Alltså en fjärilsart som har en skyddande likhet med humlor, så kallad mimicry. Alltid är det någon fågel som tänker sig för en extra gång och låter den vara i tron att det är en humla som kan stickas. Flyger alltså dagtid den också.