Faktabanken – kritik

14 februari, 2019 kl. 11:28
876 visningar

I en annan tråd diskuteras det sega forumet. Jag kan inte låta bli att ta upp Faktabanken på nytt. Jag inser att det är lätt meningslöst eftersom vi fått veta att man inte kostar på den något mera. Jag vill ändå ta upp i alla fall en aspekt, eftersom den tangerar en sak jag skrev om i tråden om ”vajsing” på servern.

Jag tänkte tipsa om faktabankens pionavsnitt i tråden om pioner men efter ett besök där ville jag inte göra det. Något mera uselt fungerande i form av databas får man leta länge efter. Inget man vill rekommendera till någon att söka upp. Jag tänkte kolla lite på vilka vildarter som finns med där. När man öppnar får man upp en oerhört lång lista på sorter/arter som man måste skrolla sig igenom för att komma ned till P där vildarterna redovisas under sitt släktnamn Paeonia plus artepitet. Bra så, men efter att ha klickat upp en art för att läsa mer, kan i alla fall jag inte hitta något sätt att ta mig tillbaka där jag var i listan. Använder man tillbaka-pilen kommer man tillbaka i början på den långa pionlistan och måste på nytt skrolla hela vägen tillbaka till P.

Den som skapat detta har uppenbarligen inte gjort någon som helst funktionskontroll och sannolikt inte haft den blekaste aning om hur en växtdatabas av det här slaget vanligen används. Jag ser det som ett typiskt exempel på hur det brustit i beställarkompetens och hur dålig kravspecifikation som utförarna haft att hålla sig till. Sådant som jag diskuterar i tråden om ”vajsing” på servern.

Karina efterlyser i den tråden exempel på bättre fungerande växtforum och här kan jag i alla fall ge exempel på bättre fungerande växtdatabaser. Det finns massor, ja egentligen fungerar alla som jag sett bättre. Ett exempel är rododendrondatabasen Hirsutum, http://www.hirsutum.info/

Där kan man gå in på exempelvis Species (arter) eller Hybrids (sorter). Då hittar man en list med alfabetets bokstäver. Klickar man där kommer man till arter/sorter som börjar på vald bokstav. Det kan vara rätt många men för att slippa skrolla i all oändlighet finns en uppdelning på flera sidor. ”Hybrids” på bokstaven A sträcker sig över 6 sidor och ett visst skrollande kan inte undvikas men det går blixtsnabbt i jämförelse med vår faktabank. På sidan 3 hittar man exempelvis ‘America’, som man vill titta närmare på. Då kan man klicka på ”Information and pictures” och får mera text plus bilder. Vill man tillbaka där man var, klickar man bara på tillbaka-pilen. Allt går med blixtens hastighet. I databasen finns i runda tal 23000 olika rododendron, i många fall med ett flertal bilder för en viss art/sort.

Jag vet inte så mycket om hur Hirsutum-projektet administreras eller finansieras men det förefaller vara ett betydande inslag av ideellt arbete och jag tror inte att det finns särskilt mycket ekonomiska resurser bakom. Det finns däremot uppenbarligen någon eller några som vet vad de vill och kan kommunicera det till IT-teknikerna. Hirsutum används av massor av rododendronintresserade världen över och lockar många besökare. Sådant borde Bonniers tycka var väldigt mycket värt. Att locka läsare till sin hemsida är naturligtvis värdefullt för den som finansierar verksamheten med reklam. Några av världens rikaste företag lever på sådant och gör allt för att locka läsare. Bonniers verkar göra allt för att bli av med ”klick”.