Klätterros i pallkrage?

17 februari, 2019 kl. 15:42
1089 visningar

Har lite planer för våren och tänkte be om lite tips då jag inte är så erfaren på rosor.

Vi har ett gammalt hus från sekelskiftet med en fin syrénhäck runt om tomten. Men i nordvästra hörnet står en stor ek och där växer inga syréner. Eken är precis på gränsen, i häcken, men det är inte mycket till häck där eken växer. Så vad göra…
Jo, så här tänkte vi… Jag bygger två ”pallkragar” ca en meter höga, två meter långa och en meter djupa, en på var sida om eken. Jag terasserar kragen in mot tomten så den blir i två trappsteg på 50 cm i höjd. I den övre delen som alltså är ca en meter djup tänkte jag plantera klätterrosor, tex Flammental och Sympathie eller något liknande. Bakom pallkragarna tänkte jag sätta upp armeringsrutnät på ett stabilt sätt, så att rosorna har något att klättra på. Tänkte låta nätet gå ut en bit på varje sida om kragen så att man kan leda ut rosorna och skapa en vägg av rosor.
På trappsteget nedan vill jag ha lite färggranna blommor, troligen inte perenner så man kan omväxla sig lite. Kanske gör trappstegen olika djupa så att rosorna får 70 cm och blommorna 30cm till exempel.

Vad tror ni? Funkar det att ha klätterrosor på detta vis?
Om ja, skall jag lägga markduk i botten för att förhindra konkurrerande rötter eller blir rosorna ledsna då eftersom de inte kan komma djupare än en meter?

Och till sist, vad tror ni om att lägga in lite klematis mellan rosorna?

Och ännu mer sist, har ni några andra förslag om klätterrosor? Vi vill ha remonterande som blommar så länge som möjligt, doft ej viktigt, de skall växa rejält eftersom detta också blir ett insynsskydd..

Tacksam för tips.