Listorna: Jag tror vi behöver listadministratörer! Upprop!

4 januari, 2009 kl. 12:03
23004 visningar

Jag tycker ju att våra trädgårdslistor är en ovärderlig guldgruva och kunskapsbank. Men sedan forumet kapades och vi inte har några listadministratörer så går det trögt men att få in nytt material till listorna.

Lite historik för er som är nya: I vänsterkanten ser ni ingångarna till våra trädgårdslistor, där vi samlar forumisternas erfarenheter. Tidigare var det så att det fanns en eller ett par forumister som administrerade varje lista. Man tog emot bidrag (text och bild) per mail, eller hämtade direkt från forumet och album (efter tillåtelse). När AoT gjorde om forumet försvann den möjligheten. Ett tag gick det inte alls att göra något åt listorna. Numera kan forumisterna själva lägga in bidrag i listan, till växter som redan finns i listan. Nya växter går inte att lägga in (man ska maila nya växer till redaktionen så fixar de, men det verkar inte fungera). Som komplement till de riktiga listorna har vi gjort ”fusklistor” som bygger på albumen. Dvs en fejkad användare för varje lista, och ett album för varje växt. Fusklistorna hittar man genom Sök medlemmar, man söker på ‘lista’ (eller ev ‘list’, det var visst någon fusklista som tappade a:et).

Men verkligheten är nu sådan att det går väldigt trögt att få in nytt material i listorna, när var och en ska själv lägga in material. Jag brukar tjata lite, men vill inte tjata för mycket, det blir tröttsamt.

Därför tror jag att vi ska fixa listadministratörer igen, som tar på sig uppgiften att lägga in material i listorna, både de befintliga och fusklistorna. Men det blir tokigt om man med sin vanliga signatur lägger i någon annans material, då ser det ut som att det är ens eget material, det blir inte bra. Administratörerna skulle kunna skaffa sig en särskild användarprofil (jag skulle t ex kunna heta Administratör Anna) och använda den när man lägger in någon annans bidrag i en lista.

Vad säger ni om detta? Vi har ju ingen webmaster som ”bestämmer” åt oss, det får vi göra själva. Fast jag vill särskilt gärna höra vad Kenneth på S, som ju skapade forumet, tycker. Ska vi utse administratörer som bevakar att bidrag kommer in i listan. Dvs närhelst det dyker upp bra bilder på en växt, och odlingserfarenheter, så plockar man in dem i listan. Det är lätt som en plätt att lägga in i listorna, och även i fusklistorna. Det som kräver lite pyssel är att man ska kolla att namnet är korrekt, och för nya växter (till fusklistorna) ta reda på zon, och annan info.

Jag själv fortsätter gärna med roslistan och skötsellistan (tar gärna medhjälpare). jag har haft pionlista och sålista också, men skulle gärna se att någon annan tog huvudansvaret där.

Jag är också intresserad av busk- och trädlistan, trots begränsade kunskaper. Hoppas någon mer vill vara med där.

Jaha vad säger ni? Känn efter… vilka vill vara listadministratörer? För vilken/vilka listor? Jag hoppas ju att så många som möjligt av de gamla admiistratörerna vill vara med, men jag tror det behövs förstärkning här och var.