Om vikten av regelbunden näringstillförsel

15 september, 2011 kl. 10:08
791 visningar

Jag är sedan flera år tillbaka varm anhängare av gödsling enligt den s k promillemetoden. Det betyder att man varje gång men vattnar använder sig av en svag näringslösning. Närmare bestämt att man tillsätter ca en ml flytande växtnäring per liter vatten. Det blandar jag i stora kärl som jag sedan använder för vattning av alla växter i kruka. Kaktusar, orkideer, pelargoner, fuchsior o s v. Även alla fröplantor efter vårsådden får samma behandling.

Resultatet är inte alltid helt lätt att utvärdera men då det gäller blommande krukväxter blir det ofta väldigt tydligt hur de trivs med detta. Jag har flera exempel men det mest påtagliga de senaste två åren är en gammal kornettblomma, Streptocarpus. Jag fick den för fyra år sedan av en gammal arbetskamrat på besök. I vanliga fall är det lite av en slit och slängblomma men den här finns kvar.

Jag har inte planterat om den en enda gång och den står över vintern i sommarstugan vid några få plusgrader. På vårarna ser den ständigt ut att ha lämnat in men har några små missbildade gröna blad. Efter några månaders försiktig vattning enligt promillemetoden börjar den blomma och blommar sedan som en galning hela sommaren. När jag för en stund sedan putsade bort lite överblommat tog jag den här bilden. Medge att gamlingen är still going strong. Min förklaring är ”promillemetoden”.