Vad gör ett forum levande?

28 mars, 2013 kl. 13:16
16895 visningar

Eftersom det här forumet känns alltmer stillsamt så kan man ju fundera över vad det är som skulle kunna få fart på det igen. Tyvärr tror jag att en del handlar om att det nya forumet mer är inriktat på att se fint ut, inte på att vara så användarvänligt.
Eftersom jag har varit med rätt länge på detta forum så vet jag att det var ett forum man talade mycket om i trädgårdssverige för ett antal år sedan. Idag är tyvärr den storhetstiden sedan länge förbi, den försvann i förra forumförändringen (okt 2007). Däremot så tror jag att många forumister, både gamla och nya tittar in ibland och säkert skulle bli mer aktiva om det kändes bra.

Jag tror att man kanske skulle titta lite efter vad det var som gjorde att det funkade så bra då. Vad var det som funkade i Kenneths gamla forum? Hur kom det sig att så många drogs med? Vad var bra (och vad var dåligt)

En sak som jag tror är den överlägset viktigaste faktorn är att behoven kom från användarna inte från Kenneth, redaktionen eller Bonniers. Nu upplever jag nog mer att behoven kommer från redaktionen och Bonniers.

Några saker som jag själv reagerat på är tex på att inlägg ska flyttas eller tas bort, det hör inte hemma här eller där. Det resulterar bara i att folk känner sig kränkta, vilket inte är positivt för forumet. Kommer det förfrågningar om förändringar från användarna så är det ofta väldigt långt borta, medan att ändra ett fotoforum till stadsodling när redaktionen suttit och snackat är inga problem.

Det vore roligt om vi fick igång en bra diskussion, det tror jag är bra för aktiviteten!