Vi måste prata syrenhortensia

25 juli, 2010 kl. 11:35
46635 visningar

Syrenhortenisa (Hydrangea paniculata) är en favorit här. Men än så länge är plantorna i trädgården alltför få och för små. Endast en planta av den gamla hederliga sorten ‘Grandiflora’ har t ex planterats.

Jag har även testat två på marknaden lite nyare sorter, Pink Diamond (egentligen ‘Interhydia’) och ‘Limelight’. Tyvärr måste jag säga att de tre plantorna av Pink Diamond frös bort i omgångar de senaste två vintrarna – några blommor såg jag aldrig på dessa oetablerade plantor. Inte heller verkar de plantor som finns till salu av sorten blomma i kruka, vilket de flesta andra sorter av syrenhortensia förefaller göra.

‘Limelight’ planterade jag förra sommaren i fyra exemplar och de har etablerat sig fint och skjuter kraftiga skott (jag beskar i våras) men blomningen verkar vara sen; medan ‘Grandiflora’ håller på att slå ut sina blommor ser jag endast anlag till blomställningar hos ‘Limelight’. Blommar ‘Limelight’ senare än ‘Grandiflora’ eller är det bara mina nya exemplar som är ur synk?

Så förutom ‘Grandflora’ vilka sorter kan ni rekommendera förodling i Sverige. Jag är speciellt intresserad av sorter som blommar lite tidigare under sensommaren så att det inte bara blir höstfärgring.

Jag har även hittat en PDF-fil som sammanfattar RHS utvärdering och provodling av många av sorterna. Tyvärr behandlas inte klimattålighet och blomningstid i försöket.